Roșu
https://happymoms.ro/wp-content/uploads/2017/09/Rosu.jpg
Au trecut zilele în care cu toții am văzut roșu în față ochilor. Ca să rămânem și cu altceva în afară de versurile colindelor după sărbători, hai să fac o scurtă oprire istorică.
De mult, bisericile prezentau în ziua de 24 decembrie scena Paradisului, povestea lui Adam și a Evei. Iar în locul mărului, pentru că nu exista iarnă, atârnau mere de crengile unui brad. Folosirea bradului pentru reprezentarea Copacului Binelui și Răului a devenit o practică comună printre biserici și au început să includă copacul în aranjamentele lor de Crăciun. Oamenii au început să împodobească brazi și în casele lor și să îi decoreze cu mere roșii. Acest fapt a introdus două tradiții moderne: bradul de Crăciun și culorile sezonului, verdele pentru brad și roșul pentru mere.
Roșul are forță și putere indiferent de combinația în care joacă motiv pentru care este considerat pretutindeni că fiind simbolul fundamental al principiului vital, doar este culoarea focului și a sângelui. Din această simbolistică provine toată puterea de fascinație a culorii roșii. Poartă în ea strâns legate cele mai adânci pulsiuni umane: acțiunea și pasiunea, eliberarea și asuprirea. Roșul deschis, exploziv, centrifug, diurn, tonic, îndemnând la acțiune și aruncându–și strălucirea aidoma soarelui, cu o putere uriașă și de neînvins, imaginea înflăcărării a erosului liber și triumfător, al sănătății, o forță impulsivă și generoasă. În extrema cealaltă stă roșul închis, nocturn, tainic, centripet, reprezintând nu expresia, ci misterul vieții, sângele. Când este ascuns, sângele este esența vieții, vărsat, el înseamnă moarte, de aici și o semnificație funerară în unele locuri a roșului închis.
Considerat un stimulent universal are acțiuni binefăcătoare asupra sângelui și facilitează regenerarea celulară, mărește puterea voinței și curajul. Crește presiunea sanguină, mărește tonusul muscular, activează respirația, da o senzație pregnantă de căldură, datorită intensității ridicate a energiei radiante a lungimii de undă electro-magnetică ce îi corespunde. Culoare caldă, stimulator general, excită, irită, provoacă, incită la acțiune îndeosebi în plan psihomotor, stimulent intelectual, ușor neliniștitor, conferă senzație de pierdere în spațiu, aprindere, însuflețire, activare, mobilizare, facilitează asociațiile de idei. Se focalizează în spatele retinei, forțând lentila oculară numită cristalin să devină mult mai convexa pentru a aduce această culoare în față. Din acest motiv, avem impresia că zonele colorate în roșu se mișcă înainte. Acest lucru ar putea explică de ce această culoare ne atrage atât de mult atenția. Este una din primele două culori cele mai preferate de oamenii din întreaga lume.
Roșu este culoarea întâlnită cel mai frecvent pe steagurile lumii. Roșu este culoarea internațională pentru „stop.”
Un studiu al cercetătorilor japonezi demonstrează că culoarea roşie afectează inclusiv perceperea timpului, dar efectul se manifestă multmai pregnant în cazul bărbaţilor decât al femeilor. Bărbaţii, tindeau să supraestimeze durata cât persistă ecranul roşu. Aceste efect a fost observat la 76% dintre bărbaţi şi numai 43% dintre femei. Rezultatele arată roşul determină o amplificare a stării de excitare, în măsură mult mai mare decât albastrul, iar acest fenomen ar putea „grăbi” ceasul intern al organismului, ducând la supraestimarea timpului cât persistă culoarea roşie pe ecran.
Scoate în evidenţă sensibilităţile observatorului, deci în lumea obiectelor are multe de spus. Se recomandă ca persoanele care optează pentru o îmbrăcăminte de această culoare să fie stăpâne pe sine şi nu prea timide, este indicat că atunci când aveţi de dus la capăt un proiect amânat să purtaţi haine de culoare roşie. Trebuie precizat şi faptul că cuvintele și obiectele care au culoarea roşie sunt imediat observate. Culoarea roşie ar trebui folosită doar pentru a sublinia ceva şi nu ca o culoare principală. Încăperile în care predomină culoarea roşie creează nervozitate. În încaperile în care se foloseşte doar sporadic roşu oamenii pierd şirul timpului, motiv pentru care se întalneşte des în cazul casinourilor și barurilor. Şi restaurantele utilizează adesea roşu pentru a-şi atrage clienţii şi pentru a le stimula apetitul. Cât despre maşini există o corelaţie între culoarea roşie și rata furturilor.
Numele celui mai vechi roșu este oxidul de fier, această culoare a însoțit în drumul său omenirea încă din epocile preistorice și a fost întotdeauna folosită în artă rupestră a epocii fierului. Omul de Neandertal presăra pe trupul celor îngropați acest colorant pentru a le reda „culoarea caldă” a sângelui și a vieții. Azi are atâtea rude și o istorie scrisă în orice limbă. Fie că stă pe un steag, fie că reprezintă moravuri îndoielnice sau motive dintre cele mai sfinte este iubit de orice persoană, într-o formă sau altă, pentru că are o bogată paletă de acoperirea a gusturilor și înclinațiilor. Nu așexagera nici un pic dacă aș numi această culoare regele sau regina culorilor și orice observator îmi va da dreptate pentru că da…știe să își câștige centrul atenției în orice ipostază.
Roșul are forță și putere indiferent de combinația în care joacă motiv pentru care este considerat pretutindeni că fiind simbolul fundamental al principiului vital, doar este culoarea focului și a sângelui. Din această simbolistică provine toată puterea de fascinație a culorii roșii. Poartă în ea strâns legate cele mai adânci pulsiuni umane: acțiunea și pasiunea, eliberarea și asuprirea. Roșul deschis, exploziv, centrifug, diurn, tonic, îndemnând la acțiune și aruncându–și strălucirea aidoma soarelui, cu o putere uriașă și de neînvins, imaginea înflăcărării a erosului liber și triumfător, al sănătății, o forță impulsivă și generoasă. În extrema cealaltă stă roșul închis, nocturn, tainic, centripet, reprezintând nu expresia, ci misterul vieții, sângele. Când este ascuns, sângele este esența vieții, vărsat, el înseamnă moarte, de aici și o semnificație funerară în unele locuri a roșului închis.
Considerat un stimulent universal are acțiuni binefăcătoare asupra sângelui și facilitează regenerarea celulară, mărește puterea voinței și curajul. Crește presiunea sanguină, mărește tonusul muscular, activează respirația, da o senzație pregnantă de căldură, datorită intensității ridicate a energiei radiante a lungimii de undă electro-magnetică ce îi corespunde. Culoare caldă, stimulator general, excită, irită, provoacă, incită la acțiune îndeosebi în plan psihomotor, stimulent intelectual, ușor neliniștitor, conferă senzație de pierdere în spațiu, aprindere, însuflețire, activare, mobilizare, facilitează asociațiile de idei. Se focalizează în spatele retinei, forțând lentila oculară numită cristalin să devină mult mai convexa pentru a aduce această culoare în față. Din acest motiv, avem impresia că zonele colorate în roșu se mișcă înainte. Acest lucru ar putea explică de ce această culoare ne atrage atât de mult atenția. Este una din primele două culori cele mai preferate de oamenii din întreaga lume.
Roșu este culoarea întâlnită cel mai frecvent pe steagurile lumii. Roșu este culoarea internațională pentru „stop.”
Un studiu al cercetătorilor japonezi demonstrează că culoarea roşie afectează inclusiv perceperea timpului, dar efectul se manifestă multmai pregnant în cazul bărbaţilor decât al femeilor. Bărbaţii, tindeau să supraestimeze durata cât persistă ecranul roşu. Aceste efect a fost observat la 76% dintre bărbaţi şi numai 43% dintre femei. Rezultatele arată roşul determină o amplificare a stării de excitare, în măsură mult mai mare decât albastrul, iar acest fenomen ar putea „grăbi” ceasul intern al organismului, ducând la supraestimarea timpului cât persistă culoarea roşie pe ecran.
Scoate în evidenţă sensibilităţile observatorului, deci în lumea obiectelor are multe de spus. Se recomandă ca persoanele care optează pentru o îmbrăcăminte de această culoare să fie stăpâne pe sine şi nu prea timide, este indicat că atunci când aveţi de dus la capăt un proiect amânat să purtaţi haine de culoare roşie. Trebuie precizat şi faptul că cuvintele și obiectele care au culoarea roşie sunt imediat observate. Culoarea roşie ar trebui folosită doar pentru a sublinia ceva şi nu ca o culoare principală. Încăperile în care predomină culoarea roşie creează nervozitate. În încaperile în care se foloseşte doar sporadic roşu oamenii pierd şirul timpului, motiv pentru care se întalneşte des în cazul casinourilor și barurilor. Şi restaurantele utilizează adesea roşu pentru a-şi atrage clienţii şi pentru a le stimula apetitul. Cât despre maşini există o corelaţie între culoarea roşie și rata furturilor.
Numele celui mai vechi roșu este oxidul de fier, această culoare a însoțit în drumul său omenirea încă din epocile preistorice și a fost întotdeauna folosită în artă rupestră a epocii fierului. Omul de Neandertal presăra pe trupul celor îngropați acest colorant pentru a le reda „culoarea caldă” a sângelui și a vieții. Azi are atâtea rude și o istorie scrisă în orice limbă. Fie că stă pe un steag, fie că reprezintă moravuri îndoielnice sau motive dintre cele mai sfinte este iubit de orice persoană, într-o formă sau altă, pentru că are o bogată paletă de acoperirea a gusturilor și înclinațiilor. Nu așexagera nici un pic dacă aș numi această culoare regele sau regina culorilor și orice observator îmi va da dreptate pentru că da…știe să își câștige centrul atenției în orice ipostază.
Articol scris de Larisa Holovati