Psihologia Copilului

Psihologia Copilului

Psihologia Copilului. Argumente Pro Și Contra Recompenselor Materiale

https://happymoms.ro/wp-content/uploads/2017/09/Psihologia-Copilului-300×300.jpg

Jucării în schimbul notelor mari, bomboane pentru fiecare mulțumesc spus, tabele cu bulinuțe roșii și negre. Pentru majoritatea copiilor recompensele materiale sunt la ordinea zilei și fac parte din tranzacțiile obișnuite cu cei din jur. Dacă unor părinți recompensele materiale li se par calea cea mai ușoară de a-și disciplina copiii, altora li se par o formă de manipulare și dresare a acestora. Așadarreprezintă recompensele materiale o cale bună de a ne educa copiii? Și mai ales, când anume este cel mai indicat  le folosim?

Evidentrăspunsul nu este simplu, și în prezent nu există un consens general în privința eficacității recompenselor materiale. Eu îți voi prezenta principalele argumente pro și contra acestora, lăsândute pe ține  iţi faci propria părere. Voi începe cu argumentele împotriva recompenselor materiale, pentru  ele sunt mai răsunătoare și au fost mai bine articulate.
Argumente împotriva recompenselor materiale
Principala critică adusă recompenselor materiale este  înlocuiesc motivația interioară a copilului cu una exterioară. Altfel spus, în loc  un copil  facă lucrurile din plăcere sau din interes, el le va face pentru a primi ceva material în schimb. În timpinteresul real față de activitățile recompensate va scădeași copilul le va face doar dacă primește ceva. În consecințăcând nu vor mai primi recompense, copiii nu vor mai face nimic din ce li se cere.
Motivați de recompense materiale, copiii vor deveni mai materialiștiși nu vor face lucruri decât dacă li se promite ceva. Ei își vor crea o viziune denaturată asupra vieții, conform căreia orice lucru pe care îl fac va trebui  fie imediat observat și recompensat într-un fel sau altul. Ei pot deveni egoiști și centrați exclusiv pe câștig.
Recompensarea materială este considerată de mulți  un mod de manipulare și dresare al copiilor. Mituiți de bulinute sau de jucării, copiii nu mai au libertatea de a alege ce  facăMai degrabă ei devin  niște roboței care fac ce li se spune și care sunt manipulați spre scopurile părinților.
Din cauza recompenselor materiale relația de iubire dintre părinți și copii este cumva contabilizată și se transformă într-o relație de tranzacții și schimburi materiale.
Hai  vedem cum se justifică apărătorii recompenselor materiale împortiva acestor argumente.
Argumente în favoarea recompenselor materiale
Răspunsul la principala critică  recompensele înlocuiesc motivația interioară cu cea exterioară este , ei bine, în viață nu totul se face din plăcere și interes. Orientat spre joc și plăcere imediată, copilul nu va face niciodată din proprie inițiativă unele activități își pună jucăriile la loc,  se spele pe mâini înainte de masă, etc. Pentru toate activitățile obligatorii și neplăcute trebuie găsite modalități de a-i determina pe copii le facăși recompensele reprezintă o cale eficientă de a realiza acest lucru.
Nu este obligatoriu  un comportament  se stingă dacă nu îl mai recompensezi. Uneori motivația exterioară de a face ceva se transformă în motivație interioarădacă copilul descoperă între timp plăcerea de a face respectivul lucru. De exemplu, un copil care merge mai întâi la baschet doar pentru a primi ceva poate descoperi plăcerea de a juca baschet, și în timp motivația lui exterioară se transformă întruna interioară. Chiar dacă el nu va mai primi recompense pentru  merge la baschet el tot o va face, pentru  între timp a descoperit plăcerea și utilitatea acestui joc. Așadar, recompensele ajută la începerea unor activități pe care copilul nu le-ar face în mod natural, dar care se vor dovedi utile sau plăcute mai târziu.
La critica conform căreia recompensele sunt  un dresaj, răspunsul este  oricum,  ființe umane, tot ce facem este motivat de o recompensă. De cele mai multe ori recompensele nu sunt materiale ci sunt aprecieri, laude, acceptare, dragoste din partea celorlalți. Indiferent de tipul de recompensă, mecanismul după care funcţionam  oameni este de întărire prin recompensă și stingere prin pedeapsa (adică întărim comportamentele care sunt recompensate și le stingem pe cele care nu sunt apreciate). Acest mecanism funcționează cu atât mai mult la copii, care încă nu au dezvoltate alte mecanisme de auto-recompensare (satisfacția lucrului bine făcut, auto-aprecieri, dorința de a progresa, etc.). Așadar pentru copii recompensele materiale sunt cele mai puternice stimulente de învățare.
Din argumentele pro și contra de mai sus reiese clar faptul  recompensele materiale nu sunt întotdeauna o soluție. Este evident  ele au o anumită utilitate, însă trebuie  știm când și mai ales cum  le folosimHai  vedem care sunt principalele situații în care recompensele materiale sunt benefice:
Când sunt utile recompensele materiale?
Recompensele materiale trebuie  între în joc acolo unde celelalte stimulente nu o pot face, și anume:
În etapa de formare a unor deprinderi pe care copilul nu le consideră a fi importante sau interesante. Pentru majoritatea copiilor strângerea jucăriilor sau curățenia în cameră nu reprezintă activități utile sau plăcuteCând dorim  îi obișnuim pe copii  facă astfel de comportamente și vrem  ele  devină deprinderi, putem plasa câteva recompense materiale care  îi stimuleze.
Când sarcinile pe care trebuie  le îndeplinească copilul nu sunt relevante (ori sunt plictisitoare, ori sunt inutile).  stea ore în șir în camera de așteptare a unui doctor,  stea liniștiți la stomatolog,  nu vorbească în timpul filmului de la cinema, iată exemple de astfel de activitățiCând copilul nu le vede sensul sau îi vine foarte greu  le facă, recompensele materiale ar putea  îl ajute.
Când copilul are o realizare excepțională. Recompensele materiale vin  întregească bucuria copilului în momentele glorioase pentru el. Ele sunt  o apreciere și o recunoaștere a eforturilor și performanțelor acestuia.
Dincolo de alegerea unui moment bun pentru a ne recompensă copiii, trebuie  știm și cum  o facemExistă numeorase metode eficiente de a oferi recompense materiale, cea mai cunoscută metodă fiind cea cu bulinute roșii și negre. Faptul  majoritatea părinților care au încercat acest sistem de recompensare spun  în cazul lor nu a funcționat  face  cred  nu se știe exact cum trebuie folosit în mod corect. Așadardacă te interesează  știi mai multe despre acest sistem de recompensare, dami de știreși voi scrie un articol despre modul corect în care îl putem folosi.
scris de Raluca Mosora (Vasiliu)

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Postări recente

Gabriela Brașoveanu – Din iubire pentru oameni

Cine este Gabi?  Inevitabil, cel mai ușor îmi vine să spun cine nu sunt. Dar voi spune cine sunt în …

Citește mai mult

Mădălina Popescu Duport – Iubesc oamenii și-mi iubesc muuult viața

Cine este Mădălina și care este povestea ta? În primul rând, mă bucur mult să ne cunoaștem, și sunt onorată că …

Citește mai mult

Dora Mache, Ioana Grigore și atelierele online

În plină pandemie, Dora și Ioana, au lansat ateliereonline.ro , o platformă de tip marketplace care oferă o selecție de ateliere online, …

Citește mai mult
Shopping Cart
Scroll to Top